Neurostacja

Logopedyczne zabawy

LOGOPEDYCZNE ZABAWY W CELU MOWY POPRAWY

Aby maluch mógł się właściwie wypowiadać, musi mieć poprawnie wyćwiczony język i wargi (niczym pianiści ćwiczą sprawność palców). Poniższe zabawy to dla dzieci rewelacyjny trening aparatu mowy. Oto ciekawe przykłady do wykorzystania przez logopedów, nauczycieli oraz rodziców. Warunek jest jeden – ćwiczenia te muszą być formą zabawy, sprawiać frajdę i radość dziecku inaczej przy kolejnych próbach maluch nie będzie aktywnie w nich  brał udziału.

Pamiętajmy również o tym aby, rola dorosłego polegała na pokazaniu poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcaniu dziecka do pracy przez chwalenie za podejmowany wysiłek, mimo iż efekty mogą nie być od razu widoczne.

 

Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął więc język i ciężko dyszy.

Wysuń język jak najdalej, pokaż duszącego wilka.

 

Udając ryjek prosiaczka, wysuń obie wargi na zewnątrz, następnie połóż na górnej wardze słomkę i postaraj się ją jak najdłużej utrzymać.

 

Nasz języczek zamienia się w malarza, który maluje cały swój dom. Dom malarza to nasza buzia.

 

Na początku malarz maluje sufit (dzieci wybierają kolor): unosimy język do góry i przesuwamy kilkakrotnie wzdłuż podniebienia. Gdy sufit jest już pomalowany malarz zaczyna malowanie ścian (dzieci ponownie wybierają kolor): przesuwamy językiem z góry na dół wypychając najpierw jeden policzek (od wewnętrznej strony), a następnie w ten sam sposób drugi policzek.

 

Nasz dom jest coraz ładniejszy, ale musimy jeszcze pomalować podłogę (dzieci konsekwentnie wybierają kolor), więc język – malarz maluje dolną część jamy ustnej, za dolnymi zębami. Na koniec język – malarz maluje cały dom (dzieci wybierają kolor): oblizujemy językiem górną i dolną wargę, przy szeroko otwartej buzi.

Cały dom jest pięknie wymalowany, więc mamy powody do radości: buzia szeroko uśmiechnięta.

 

Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika. Stukaj czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym odgłos kląskania.

 

Naśladowanie chomika dziecko wypycha policzki językiem raz z prawej raz z lewej strony. Ćwiczenie wykonuje się przy zaciśniętych wargach.

 

Glonojad to taka ryba, która mocno przysysa się do ścian akwarium i zjada glony. Spróbuj  przyssać koniuszek języka do podniebienia niczym glonojad.

 

Język jest głodną jaszczurką. Wysuń więc wąski, długi język do przodu i manewruj nim szybciutko jak jaszczurka.

Albo połóżcie płatki kukurydziane na talerzu – zadaniem jaszczurki jest je zjeść.

 

I trochę ruchu…

 

Skaczemy niczym małpki – wprowadzamy język między górną wargę, a górne ząbki i z taką piękną miną, trzymając się rękoma za uszy biegamy, skaczemy jak małpki.

Papierowe zawody – dwoje dzieci stojących naprzeciw siebie trzyma kartkę papieru między wargami (nie zębami) i każde ciągnie ją w swoją stronę.

Slalom – tworzymy tor (slalom) np. z klocków drewnianych, naszym zadaniem jest doprowadzenie piórka (kawałka waty) do mety poprzez dmuchanie w słomkę.

 

Chwila odpoczynku…

Ćwiczenia słuchowe w naśladowaniu głosów:

 

CO KOTEK MIAŁ…….  (Dzieci włączają się, odpowiadając miau!)

Mały Jasio kotka

przy kominku spotkał.

Ukłonił się kapeluszem

– porozmawiać z kotkiem muszę:

– Miał kotek siostrę?

– Miau!…

– Miał kotek pazurki ostre?

– Miau!…

– Miał kotek mamę i tatę?

– Miau!…

– Miał kotek na grzbiecie łatę?

– Miau!…

I tak sobie przez godzinkę

rozmawiali przed kominkiem!

 

Maria Kownacka

LECI, LECI….

 

Leci, leci pszczoła

do Wojtaszka czoła…(bzem, bzem, bzem)

Wojtek śpi.

Leci, leci osa

do Wojtaszka nosa…(bzom, bzom, bzom)

Wojtek śpi.

Leci, leci mucha

do Wojtaszka ucha…(bzym, bzym, bzym)

Wojtek śpi.

Leci, bąk tłuściutki

do Wojtaszka bródki…(bzum, bzum, bzum)

A tuś mi!

 

Janina Porazińska

 

DZIWNE ROZMOWY (dzieci naśladują odgłosy zwierząt podczas gdy dorosły recytuje wiersz)

W chlewiku mieszka świnka,

I trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

To ona kwi kwi kwi!

 

Opodal chodzi kaczka,

Co Krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej dzień dobry,

A ona kwa, kwa, kwa!

 

Przed budą trzy szczeniacki,

Podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię cicho pieski,

A one hau, hau, hau!

 

Na drzewie siedzi wrona,

Od rana trochę zła.

Gdy pytam jak się miewasz?

To ona kra, kra, kra!

 

Anna Aleksandrowicz

A dla starszych dzieci coś ekstra!

 

Powtórz:

  1. Bąk

Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł!

 

  1. Bzyk

Bzyczy bzyk znad Bzury zbzikowane bzdury, bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy i nad Bzurą w bzach bajdurzy, bzyczy bzdury, bzdurnie bzyka, bo zbzikował i ma bzika!

 

A dla dorosłych wersja z cukierkiem w buzi (zachowaj uwagę!)

Miłych ćwiczeń!

 

Iwona Stanis