Neurostacja

sen

„Sen jest balsamem dla duszy”

William Shakespeare

 

PRZESPANA NOC TO UDANY DZIEŃ.

 

Przeciętnie przesypiamy prawie 1/3 naszego życia. W czasie nocnego wypoczynku regeneruje się cały nasz organizm. Dobrze przespana noc to energia w ciągu całego dnia.

Kilka sposobów na dobry sen.

– Im więcej światła w ciągu dnia tym lepszy sen w nocy. Słońce wpływ na nasz zegar biologiczny. Spacerujmy w ciągu dnia, odsłaniajmy żaluzje i zasłony.

 

– Nocą korzystniej działają ciemności  zwłaszcza w sypialni. Wstając w nocy nie zapalajmy mocnego oświetlenia. Działanie światła w nocy zaburza produkcję melatoniny hormonu snu.

 

– Temperatura w sypialni nie powinna przekraczać 18 st.C. Najlepiej sen przychodzi w przewietrzonych i chłodnych pomieszczeniach.

 

– Stały rytuał przed snem pomaga nam  zasnąć np. spacer, relaksująca kąpiel, szklanka ciepłego mleka z łyżeczką miodu lub herbatka z melisy.

 

– Ostatni posiłek jedzmy 2-3 godziny przed snem, unikajmy wieczorem środków pobudzających np. kofeiny. Nikotyna również działa pobudzająco i utrudnia głęboki sen.

 

– Ważne też jest odpowiednie łóżko, materac i piżama. Materac nie może być za miękki, twardszy jest zdrowszy dla kręgosłupa. Piżama powinna być wygodna, niezbyt ciepła i luźna.

 

– Starajmy się wstawać i zasypiać o w miarę stałych porach, nawet podczas weekendu. Sobotnie odsypianie jest niezdrowe i wybija z rytmu, przez co czujemy się bardziej zmęczeni i senni.

 

– Rezygnujmy z drzemki podczas dnia, zakłóca to naturalny rytm biologiczny organizmu.

 

– Starajmy się zasnąć w przeciągu 15 min od czasu położenia się do łóżka. Jeśli po tym czasie nie zaśniemy należy wstać i połóż się dopiero jak poczujemy zmęczenie. W tym czasie możemy  zacząć przeglądać gazetę (najlepiej gdy lektura jest wyjątkowo nudna), jednak stanowczo unikajmy telewizji oraz komputera.

 

Kolorowych snów.