Neurostacja

Rehabilitacja

nowość

Chcieliśmy, aby w ramach rehabilitacji zapewnić jak najszerszy zakres działań prowadzących do jak najskuteczniejszego efektu, jakim powinno być przywrócenie pełnej albo najbardziej możliwej sprawności. Uznaliśmy, że poniższa lista powinna sprostać takim celom.

  • Gimnastyka indywidualna
  • Gimnastyka grupowa
  • Terapia manualna
  • PNF
  • Gimnastyka korekcyjna
  • Terapia McKenziego
  • Kinezyterapia

Podczas całego procesu mamy na uwadze emocje i ruch

Stany emocjonalne – te krótkotrwałe i wywoływane w znacznej mierze przez bodźce zewnętrzne – mogą ulegać zmianom pod wpływem wysiłku fizycznego. Pomiaru stanów emocjonalnych dokonuje się bezpośrednio przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu za pomocą EEGB, wykorzystując skale i kwestionariusze.

Każdy z nas posiada wewnętrzne przekonanie o wadze ruchu i wpływie na dobre samopoczucie emocjonalne, ale mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak prosta i skuteczną receptą na wiele dolegliwości psychicznych jest właśnie aktywność fizyczna.

(Po)goń lęk

Już jednorazowa sesja ćwiczeń fizycznych może spowodować obniżenie poziomu lęku (rozumianego jako krótkotrwały stan niepokoju i obawy), które utrzymuje się zazwyczaj przez kilka godzin po zaprzestaniu ćwiczeń. Efekt antylękowy u osób zdrowych będzie umiarkowany, natomiast jest on zazwyczaj bardziej wyraźny u osób doświadczających silnego lęku, czy też cierpiących na zaburzenia lękowe. Stopień obniżenia lęku jest zbliżony do obserwowanego po ćwiczeniach relaksacyjnych.

”Rozruszaj” depresję

Ćwiczenia fizyczne prowadzą do obniżenia poziomu innych negatywnych stanów emocjonalnych, takich jak smutek czy przygnębienie. Jak wiadomo stany te są typowe dla depresji. Największy spadek objawów depresyjnych po jednorazowym wysiłku obserwowano u osób z podwyższonymi wskaźnikami depresji, ale efekty pozytywne występują we wszystkich badanych grupach, bez względu na wiek, płeć i stan zdrowia.

Nabierz werwy

Ruch przyczynia się także do podniesienia poziomu wigoru. Po ćwiczeniach fizycznych znika uczucie znużenia czy zmęczenia, przestajemy być ospali, mamy więcej energii. Paradoksalnie – na zajęcia ruchowe idziemy zmęczeni po wielogodzinnej pracy czy nauce, a wracamy pełni energii, gotowi do podjęcia nowych zadań.

Popraw sobie nastrój

Kiedy systematycznie ćwiczymy fizycznie lub poprzez relaksację, poprawia się nasz nastrój. Wyniki badań dowodzą, że u osób uczestniczących przez dłuższy czas zajęciach ruchowych dochodzi do obniżenia poziomu długotrwałych negatywnych stanów emocjonalnych, takich jak ciągłe przygnębienie, niepokój, znużenie. Co więcej, osoby te stają się mniej podatne na doświadczanie takich stanów – bodźce, które wcześniej prowadziły do wzbudzenia tych negatywnych emocji, przestają je wywoływać, bądź emocje te mają mniejszą intensywność. Jest to najbardziej widoczne w przypadku reagowania stanami lęku, niepokoju i obawy, ponieważ regularna aktywność fizyczna wyraźnie zmniejsza lękliwość.